Miten myydään isosti maailmalle


Ulkomaankauppa by Ville J., 16.7.2023
Globaali myynti on suomalaiselle verkkokauppiaalle peikko. Monta asiaa pitää olla kohdallaan tai kauppa ei käy. Vastoin yleistä käsitystä, suomalainen kauppias pystyy kilpailemaan hinnoilla ja valikoimalla ulkomaisten kauppiaiden kanssa ja myymään maailmalle isosti.

Alla on paneuduttu globaalin kaupankäynnin suurimpiin haasteisiin yleisesti muissa alustoissa*1) ja Shurikenissa.


Aloittaminen

Muut alustat Verkkokauppiaan täytyy laittaa kuntoon monia asioita ennen ulkomaankaupan aloittamista; käännökset, verotus, logistiikka jne. Näitä tarkastellaan alempana tarkemmin.
Shuriken Valmiina globaalia myyntiä varten "out-of-the-box"*2).

Käännökset

Muut alustat Verkkokauppias joutuu asentamaan käännösmoduulin, kielitiedostot tai ottamaan kielet käyttöön muilla tavoin. Joissain alustoissa täytyy tehdä joka kielelle oma kauppansa. Domain- tai url-asetukset pitää säätää kuntoon. Kun kaupan muuta toiminnallisuutta rakennetaan, saattaa paljastua, että joidenkin moduulien kielituki on puutteellinen. Suomalaisella asiakas- tai hallintapuolella saattaa näkyä vaikeasti muutettavia englanninkielisiä tekstejä. Kauppiaan täytyy mahdollisesti tehdä käännöstöitä ja / tai koodausprojekteja, jotta tekstit näkyvät kaikkialla oikealla kielellä.
Shuriken Nettikauppa toimii heti eri kielillä.

Verotus

Muut alustat Myynti Suomeen erilaisilla verokannoilla toimii hyvin. Ulkomaille vain harvoin.
Shuriken Myynti eri verokannoilla toimii hyvin ympäri maailman. Eu-veroalueen ulkopuolella oleville asiakkaille myydään alv-0*3) ja EU:ssa kohdemaan alv-prosentilla*4). EU:ssa olevat yritykset voivat tilata alv-0 hinnoilla*5).

Logistiikka

Muut alustat Toimittaminen ulkomaille vaatii kerääjältä erityistoimia. Virheet mahdollisia keräys- ja toimitusprosessin puutteiden vuoksi.
Shuriken Ulkomaantoimitusten pakkaaminen ja lähettäminen ei vaadi kerääjältä erityistoimia. Lähetteet, pakettikortit, kirje- ja lahjakorttitarrat sekä CN23-tulli-ilmoitukset tulostuvat automaattisesti. Tekstarit ja mailit lähtevät ja varastosaldot muuttuvat automaattisesti. Kaikki kommunikointi tapahtuu asiakkaan omalla kielellä. Virheet ovat hyvin epätodennäköisiä luotettavien ja pitkälle automatisoitujen työkalujen ansiosta.

Google-näkyvyys

Muut alustat Google-näkyvyys on vaihtelevaa. Mikäli haluat näkyä hyvin, sinun täytyy ostaa ulkopuolista SEO-osaamista, mikäli et ole itse alan ammattilainen.
Shuriken Shuriken on tietääksemme nopein verkkokauppa-alusta. Google tykkää nopeudesta - se on yksi tärkeimmistä kriteereistä Googlen pisteyttäessä hakutuloksia. Shuriken-kauppojen tekniikka on optimoitu kaikilla Googlen tärkeimmillä kriteereillä. Shuriken-kauppiaan ei tarvitse ostaa teknistä SEO:a - se on jo hoidettu.

Laadukas alusta varmistaa automaattisesti näkyvyyden ja tekee hakusanojen kanssa kikkailut ja muun turhan teknisen säätämisen kannattamattomaksi. Shuriken-kauppias voi keskittyä myyntiin ja markkinointiin*5a).

Kilpailukyky

Muut alustat Kilpailukyky ulkomailla vaatii merkittävää panostusta. Vain harvalla alustalla on mahdollista tehdä merkittävää ulkomaankauppaa.
Shuriken Shurikenin erinomainen orgaaninen Google-näkyvyys on hyvä lähtökohta ulkomaankauppaan. Tärkeimmät globaalin myynnin esteet on selätetty*5b), mutta vielä on parannettavaakin. Uskomme, että Shuriken on suomalaiselle kauppiaalle ylivoimaisesti tehokkain tapa myydä niin Suomeen kuin ulkomaillekin*6).

Valuutat

Muut alustat Useimmat alustat tukevat tärkeimpiä valuuttoja. Saattaa vaatia moduulin asennusta. Valuuttakursseja pitää ylläpitää manuaalisesti.
Shuriken Valuuttatuki on automaattinen. Shurikenin hinnat näkyvät asiakkaille ko. maan oletusvaluutassa. Valuuttakurssit haetaan euroopan keskuspankista päivittäin. Valuuttahinnat näkyvät asiakkaalle kassalla asti, mutta lopullinen hinta veloitetaan euroissa.

Skaalautuvuus

Muut alustat Lähes kaikki alustat skaalautuvat hyvin joidenkin satojen tuhansien eurojen kaupankäyntiin. Kun tilauksia tulee enemmän, asiakas- ja / tai hallintapuoli alkaa hidastua. Palkkakulut kasvavat, koska työkalujen toimintaa ei ole suunniteltu skaalautumaan isoon tilausmäärään tai monen työntekijän samanaikaiseen työskentelyyn.
Shuriken Nopeutensa ansiosta Shuriken skaalautuu suureenkin tilausmäärään*7). Työkalut ovat pitkälle automatisoituja ja skaalautuvat isonkin porukan samanaikaiseen työskentelyyn.

Markkinointi

Kaikki perusasiat pitää olla kunnossa, jotta ulkomaille kannattaa ylipäänsä markkinoida. Mikäli kielituki, toimitustavat, verotus tms. on hoidettu huonosti, mainonta on konversioon nähden liian kallista.

Muut alustat Em. perusasioiden kuntoon laitossa on todella kova työ. Aina se ei ole edes mahdollista. Facebook- ja Google -mainonnan tuki vaihtelee. Uutiskirjeiden lähetys vaatii maksullisen palvelun integrointia.
Shuriken Perusasiat markkinoinnin aloittamiseksi ovat kunnossa. Alustassa on mm. kattavat Facebook- ja Google-feedit ulkomaille markkinointia varten. Kun kasvattaa mainosbudjettia vähitellen, ulkomaankauppaa voi saada nostettua merkittävästi jo pienelläkin työmäärällä. Järjestelmässä on sisäänrakennettu hyvä ja ilmainen uutiskirjetyökalu*8).

Toimitus- ja maksutavat

Muut alustat Toimitus- ja maksutavat vaihtelevia. Yleensä erinomainen tuki isolle määrälle vaihtoehtoja integraatioiden kautta, mutta kokonaisuuden toimivuudessa ja luotettavuudessa toivomisen varaa.
Shuriken Kattavat toimitus-*9) ja maksutavat*10) ympäri maailman. Ei kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja, mutta kokonaisuus toimii luotettavasti ja tehokkaasti.



*1) "Muilla alustoilla" tarkoitetaan suomalaisten eniten käyttämiä verkkokauppa-alustoja: WooCommerce, Vilkas, Shopify, Wix, MyCashFlow, PrestaShop ym. Yksinkertaisuuden vuoksi "muiden alustojen" kansainvälistymisen haasteita on käsitelty kokonaisuutena. Eri alustat selviytyvät kansainvälistymisen eri haasteista hyvin vaihtelevasti - yksi on parempi jollain osa-alueella ja toinen toisella.
*2) Shurikenissa globaali kaupankänti on oletuksena päällä. Asiaa sivutaan aloitusvaiheessa, mutta kauppiaille tulee silti usein yllätyksenä, kun ulkomailta alkaa tipahdella tilauksia. Verkkokaupan nopeuden, laadukkaiden kielikäännösten ja optimointien vuoksi sivusto voi saada nopeasti näkyvyyttä eri maiden Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Isoinhin myynteihin voi päästä helposti käsiksi, kun annetaan vähän lisäpotkua markkinoinnilla.
*3) EU:n ulkopuolinen alv-0 myynti voi olla iso myynnin lisääjä. Saat käytännössä veron verran hintakilpailuetua.
*4) EU:n One Stop Shop on helppo tapa myydä koko EU-veroalueelle kohdemaan alv-prosentilla. One Stop Shop pienentää maksettavaa veroa ja lisää siten kilpailukykyä. Järjestelmästä saa helposti valmiit vero- ja myyntiraportit kirjanpitäjää varten.
*5) EU-veroalueen yritykset voivat tilata alv-0 hinnoilla. Tilaaminen on helppoa - vaatii vain vat-tunnuksen syöttämisen verkkokaupassa. Vat-tunnuksen voimassaolo varmistetaan automaattisesti. Saattaa lisätä merkittävästi EU:n sisäistä b2b-kauppaa.
*5a) Tiukassakin kilpailutilanteessa Shuriken-kauppiaat pystyvät keskittymään myyntiin ja markkinointiin. Tehokkaat työkalut mahdollistavat minimaaliset työvoimakulut, joiden ansiosta muut saadaan putoamaan hintakilpailusta ja viivan alle jää hyvät lukemat. "Varuste.netin kasvun jatkuminen kansainvälisten markkinoiden vetämänä on vahva osoitus siitä kuinka suomalainenkin erikoiskauppa voi menestyä ulkomailla. ... Haastajien ryhmän parhaaseen kannattavuuteen ylsi kuitenkin Varuste.net, jonka kannattavuus oli 6,6%." [lähde: Ulkoilukauppa kasvaa kansainvälistymällä verkon kautta, Arhi Kivilahti, LinkedIn]
*5b) Pahimmilla verkkokaupan esteillä tarkoitetaan tässä artikkelissa mainittuja pääkohtia.
*6) Koska osakkaamme tekevät itsekin kauppaa Shuriken-alustalla, meille on tärkeää, että se oikeasti toimii globaalissa kaupankäynnissä. Tytäryhtiömme varuste.net -kaupan nettimyynnistä yli puolet lähetetään ulkomaille.
*7) Varuste.net myi Black Fridayssa vuorokauden aikana yli 1 M € edestä tavaraa (keskiostoksen ollessa 170 €) ilman havaittavaa järjestelmän hidastumista. Vuorokauden aikana lähetettiin yli 1 000 tilausta. Työntekijä kerää ja lähettää itsenäisesti helposti yli 100 pakettia päivässä isossakin varastossa työskennellessään ilman keräys- tai toimitusvirheitä.
*8) Ulkoisiakin uutispalveluja (Mailchimp, Klaviyo jne.) voi käyttää.
*9) Olemme Postin yhteistyökumppani. Erikoishinnottelumme ansiosta melkein kaikki Shuriken-kauppiaat ottavat Postin-sopimuksen meidän kauttamme. Tarjoamme sopimusyhteistyötä vain Shuriken-kauppiaille. Eri kuljetusyhtiöitä yhdistelemällä, saat hyvät toimituskulut ympäri maailmaa. Toimituskulut eivät ole ulkomaankaupan este
*10) Olemme Paytrailin yhteistyökumppani. Uudet Shuriken-järjestelmää käyttävät asiakkaamme pääsevät Paytrailin erityishinnoitellun sopimuksen piiriin. Lahjakortti on hyvä maksutapa myös ulkomaille, koska niiden ostaminen ja niillä maksaminen on joustavaa ja helppoa.

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Toimituskulut eivät ole ulkomaankaupan este

Kun kokonaisuus on fiksusti mietitty, toimituskulut eivät ole ongelma ulkomaankauppaa tehdessä. Hyvä sopimus Meidän kauttamme saatte Postin erikoissopimuksen, jonka hinnat on halvempia kuin muilla markkinoilla olevilla toimijoilla. Tarjoamme tätä sopimusta vain Shuriken-kauppi...

Shurikenin kieliversiot

Shuriken-kaupassa on oletuksena asiakkaan valittavissa 20 eri kieliversiota. Esim. Natural Movementilla on valittavissa mm. japani vaikka kauppias ei osaa sanaakaan japania. Mikäli osaat hyvin jotakin käytössä olevaa kieltä, voit käydä tutkimassa käännösten laatua. Natiivita...