Näin laitat kivijalka- ja verkkokaupan toimimaan saumattomasti yhdessä


Monikanavaisuus by Ville J., 17.7.2023

Nettikaupan ja myymälän yhteispelin tekniset haasteet ovat tuttuja monelle verkkokauppiaalle.



Onko teillä jokin näistä pulmista?

  • Varastosaldot eivät aina pysy ajan tasalla
  • Tietoja täytyy ylläpitää monessa paikassa
  • Verkkokauppa, kassa tai hallintapuoli on hidas, kömpelö tai vaikea
  • Teknisiin asioihin kuluu aikaa, hermoja tai rahaa
  • Osa tiedoista ei päivity kaikkiin järjestelmiin tai päivittyy viiveellä
  • Kaikkeen tietoon ei voi aina luottaa
  • Järjestelmässä on myyntiä tai työntekoa haittaavia katkoksia
  • Varattuja tuotteita ohimyydään
  • Työtehtävät ovat henkilöriippuvaisia
  • Työskentely on sekavaa tai tehotonta
  • Järjestelmästä puuttuu oleellisia ominaisuuksia ja toimintoja
  • Järjestelmän päivitykset haittaavat toimintaa tai maksavat erikseen
  • Järjestelmä ei tunnu juuri kehittyvän
  • Raportoinnin joku osa-alueista sakkaa


  • Integraatiot ja moduulit aiheuttavat ongelmia

    Kun yksi tai useampi järjestelmä sovitetaan yhteen integraatioden avulla, seuraa usein ongelmia. Yhteyskatkosten takia tiedot järjestelmien välillä eivät aina välttämättä pysy ajan tasalla. Rajapintoja ei aina osata tai pystytä tekemään laadukkaiksi tai vikasietoisiksi. Erityisen ikävää on, mikäli varastosaldoihin ei voi luottaa tai jos tuote-, hinta- tai muita tietoja täytyy ylläpitää monessa paikassa. Viiveet tietojen päivittymisessä aiheuttavat epätietoisuutta, ohimyyntiä ja muita hankaluuksia. Rajapinnan tai moduulin päivittyminen voi aiheuttaa ennalta-arvaamattomia ongelmia.

    Modulaarisuuden hyvä puoli on se, että tiettyä toiminnallisuutta varten on usein mahdollista valita paras monesta eri vaihtoehdosta. Tällä on kuitenkin hintansa. Moduulit ovat eri tekijöiden valmistamia ja ylläpitämiä eivätkä ne aina toimi kunnolla yhteen toistensa kanssa. Moduulien laatu vaihtelee niin käytettävyyden, kielituen, luotettavuuden ja tietoturvankin osalta. Todellisuudessa moduulin valinta onkin usein kompromissi, jossa yritetään löytää paras vaihtoehto monen melko hyvän vaihtoehdon joukosta. Moduulin päivittyminen tai vaihtaminen saattaa rikkoa jotain muualla. Modulaarisessa järjestelmässä kokonaisuuden hinta saattaa olla vaikea hahmottaa, koska moduuleista voidaan periä kertaluonteinen ja / tai toistuva maksu.



    Millainen järjestelmä toimii monikanavaisessa kaupassa?

    Verkkokaupan ja kivijalan kitkaton yhteiselo vaatii ympäristön, jossa kaikki eri osa-alueet toimivat saumattomasti ja reaaliajassa toistensa kanssa. Yhtenäinen järjestelmä*1) on ainoa, jossa nämä vaatimukset toteutuu. Sitä ei rakenneta integraatioista*2) eikä moduuleista vaan kaikki on käyttövalmiina ja asennettuna "out-of-the-box". Yhtenäinen järjestelmä on tasalaatuinen, koska konepellin alla ja käyttöliittymän suunnittelussa on noudatettu yhteneviä periaatteita ja järjestelmää kehitetään samalla porukalla. Yhtenäinen järjestelmä on looginen ja toimintavarma kokonaisuus.

    Yhtenäinen järjestelmä ei ole ongelmaton. Mikäli siitä puuttuu jokin toiminnallisuus, tilanteesta ei selvitä sopivan moduulin asennuksella. Puuttuva toiminnallisuus täytyy rakentaa, suunnitella parempia toimintamalleja tai todeta, että ko. alusta ei ole oikea valinta. Ennen yhtenäisen järjestelmän käyttöönottoa onkin erityisen tärkeää kartoittaa huolellisesti, että se soveltuu kauppiaan liiketoimintaan.



    Yhtenäiset järjestelmät

    Shuriken on helppokäyttöinen, monipuolinen ja moderni yhtenäinen järjestelmä. Sen avulla saat kivijalka- ja verkkokaupan*3) toimimaan saumattomasti yhdessä.

    Shurikenia voi käyttää millä tahansa laitteella, jossa on toimiva nettiselain - ilman appien asennusta tai säätämistä*4). Tavaran vastaanotto sujuu mukavasti läppärin kanssa, kassatyöskentelyssä perinteinen pöytäkone on usein tehokkain, kun taas keräily on nopeinta kännykän kanssa.

    Shuriken-kauppiaat voivat luottaa kivijalka- ja nettikaupan varastosaldoihin. Monipuolisten työkalujen ansiosta inhimilliset virheet ovat harvinaisia eikä ohimyyntejä tai virheellisiä varastomuutoksia pääse vahingossa tapahtumaan. Siirtolistojen avulla nettikaupassa varatut tuotteet voidaan tarvittaessa viedä "turvaan" odottamaan pakkaamista.

    Kassan ja verkkokaupan yhteentoimivuutta tukee se, että järjestelmän prosessien iso kuva suunniteltu tarkasti ja automatisointi on viety pitkälle. Arkipäivän duunit (ostaminen, tavaran vastaanotto, hyllytys, keräys, lähetys, myymälän kassatoiminnot, logistiikka jne.) sujuvat joutuisasti, tehokkaasti ja intuitiivisesti.

    Shuriken on omiaan verkkokaupan ja myymälän yhdistämisessä. Sen päätavoitteena on kuitenkin kauppiaiden myynnin merkittävä välillinen kasvattaminen. Nopea ja teknisesti pitkälle optimoitu verkkokauppa*5) saa etua Googlen orgaanisissa tuloksissa ja avaa globaalit markkinat.

    Yhtenäisiä järjestelmiä on markkinoilla vähän, koska niiden rakentaminen vie paljon aikaa ja resursseja.



    Olisiko Shuriken oikea valinta teille?

    Mikäli haluaisitte päästä eroon nykyisen alustanne kipukohdista, moderni, nopea ja helppo Shuriken saattaisi olla erinomainen valinta teille. Se on yhtenäinen järjestelmä, joka on kehitetty Suomessa suomalaisten kauppiaiden kanssa.

    Ota yhteyttä, niin jutellaan puhelimessa tai voimme esitellä teille järjestelmää vaikkapa etäpalaverissa. Voitte myös tulla kahville Helsingin Konalaan, jossa näette miten käytännössä omaa suurehkoa kivijalka-verkkokauppaamme pyöritetään Shurikenilla. Samalla voidaan jutella nykyisistä ongelmistanne ja tutkia yhdessä, olisiko Shuriken teille paras valinta*6).




    *1) Yhtenäisessä järjestelmässä on taustalla vain yksi tietokanta. Tämän ansiosta kaikilla järjestelmän osa-alueilla on kaikki tieto reaaliaikaisena heti käytössä. Alusta on täsmälleen samanlainen kaikilla kauppiailla. Toiminnallisuutta voidaan kuitenkin säätää lukuisten asetusten avulla. Järjestelmään ei pysty asentamaan moduuleita vaan kaikki toiminnallisuus on kaikkien kauppiaiden käytössä.
    *2) Integraatioita kannattaa välttää, mutta esim. kuljetus- ja maksuvälityspalvelujen kanssa ne ovat välttämättömiä.
    *3) Sinulla voi olla monta kivijalkamyymälää, tukku- ja / tai verkkokauppaa tai varastoa joita käytetään samassa käyttöliittymässä.
    *4) Shurikenissa jokainen kännykkä, läppäri tai muu laite on potentiaalinen kassakone tai pakkauspiste. Kassalla rahalipas avautuu automaattisesti käteismaksuissa ja korttimaksuissa summa siirtyy maksupäätteelle. Kuitti tulostuu, kun maksutapahtuma on onnistunut. Pakkaamossa pakettikortit, tarrat, lähetteet, tulli-ilmoitukset ym. tulostuvat automaattisesti keräysprosessin yhteydessä. Automatiikkaa varten kauppias tarvitsee Shuriken-työaseman, joka toimii tavallisena tietokoneena ja mahdollistaa samalla em. automaattitoiminnot muille laitteille. Shuriken-työasema nopeuttaa työskentelyä, mutta ei ole pakollinen - järjestelmä toimii ilman sitäkin.
    *5) Googlen oma Pagespeed Insights -työkalu antaa numeraalisia viitteitä eri sivustojen nopeuksista ja teknisen toteutuksen tasosta. Kannattaa vertailla oman sivustosi lukemia Shuriken-kauppojen tuloksiin. Google käyttää työkalun lukemia yhtenä tekijänä orgaanisia hakutuloksia järjestellessään. Shurikenin palvelimet sijaitsevat Suomessa.
    *6) Kantava ajatuksemme on, että "kauppiaan tulisi pystyä keskittymään myynnin kasvattamiseen ja firman kehittämiseen eikä säätämiseen tai tekniikasta murehtimiseen". Vastaamme tekniikasta, tarjoamme laadukasta tukea suomeksi puhelimessa, facessa ja mailissa. Käytössänne on myös 24/7 -hätäpäivystys. Provisiopohjaisen hinnottelumallin takia myyntinne kasvu kiinnostaa meitä todella. Palvelemme teitä tiiviisti koko kauppiasuranne ajan.