Globaali myynti on suomalaiselle verkkokauppiaalle peikko. Monta asiaa pitää olla kohdallaan tai kauppa ei käy. Vastoin yleistä käsitystä, suomalainen kauppias pystyy kilpailemaan hinnoilla ja valikoimalla ulkomaisten kauppiaiden kanssa ja myymään maailmalle isosti.
Alla on paneuduttu globaalin kaupankäynnin suurimpiin haasteisiin yleisesti muissa alustoissa
1) ja Shurikenissa.
Aloittaminen
Muut alustat
Verkkokauppiaan täytyy laittaa kuntoon monia asioita ennen ulkomaankaupan aloittamista; käännökset, verotus, logistiikka, integraatiot jne.
Shuriken
Valmiina globaalia myyntiä varten "out-of-the-box"2).
Käännökset
Muut alustat
Verkkokauppias joutuu asentamaan käännösmoduulin, kielitiedostot tai ottamaan kielet käyttöön muilla tavoin. Joissain alustoissa täytyy tehdä joka kielelle oma kauppansa. Domain- tai url-asetukset pitää säätää kuntoon. Kun kaupan muuta toiminnallisuutta rakennetaan, saattaa paljastua, että joidenkin moduulien kielituki on puutteellinen. Suomalaisella asiakas- tai hallintapuolella saattaa näkyä vaikeasti muutettavia englanninkielisiä tekstejä. Kauppiaan täytyy mahdollisesti tehdä käännöstöitä ja / tai koodausprojekteja, jotta tekstit näkyvät kaikkialla oikealla kielellä. Yleensä kauppiaan resurssit eivät riitä kuin muutaman tärkeimmän kielen lisäämiseen ja ylläpitoon.
Verotus
Muut alustat
Myynti Suomeen erilaisilla verokannoilla toimii hyvin. Ulkomaille ei.
Shuriken
Myynti eri verokannoilla toimii ympäri maailman. Eu-veroalueen ulkopuolella oleville asiakkaille myydään alv-03) ja EU:ssa kohdemaan alv-prosentilla4). EU:ssa olevat yritykset voivat tilata alv-0 hinnoilla5).
Logistiikka
Muut alustat
Toimittaminen ulkomaille vaatii kerääjältä erityistoimia. Virheet mahdollisia keräys- ja toimitusprosessin puutteiden vuoksi. Tehokasta ja luotettavaa logistiikkamoduulia tai -integraatiota ei ole saatavilla edes rahalla.
Shuriken
Ulkomaantoimitusten pakkaaminen ja lähettäminen ei vaadi kerääjältä erityistoimia. Lähetteet, pakettikortit, kirje- ja lahjakorttitarrat sekä CN23-tulli-ilmoitukset tulostuvat automaattisesti. Tekstarit ja mailit lähtevät ja varastosaldot muuttuvat automaattisesti. Kaikki kommunikointi tapahtuu asiakkaan omalla kielellä. Virheet ovat hyvin epätodennäköisiä luotettavien ja pitkälle automatisoitujen työkalujen ansiosta.
Google-näkyvyys
Muut alustat
Google-näkyvyys on vaihtelevaa. Kauppiaan täytyy ostaa ulkopuolista teknistä SEO-osaamista parantaakseen kaupan näkyvyyttä orgaanisissa hakutuloksissa.
Shuriken
Shuriken on markkinoiden nopein verkkokauppa-alusta. Google tykkää nopeudesta - se on yksi tärkeimmistä kriteereistä Googlen pisteyttäessä hakutuloksia. Shuriken-kauppojen tekniikka on optimoitu kaikilla Googlen tärkeimmillä kriteereillä. Kauppiaan ei tarvitse ostaa teknistä SEO:a - se on jo hoidettu.
Laadukas alusta varmistaa automaattisesti sivuston hyvän näkyyden hakukoneissa. Hakusanojen kanssa kikkailut ja muu tekninen säätäminen on kannattamatonta. Shuriken-kauppias voi keskittyä myyntiin ja markkinointiin5a).
Kilpailukyky
Muut alustat
Kilpailukyky ulkomailla vaatii merkittävää panostusta. Vain harvalla alustalla on mahdollista tehdä merkittävää ulkomaankauppaa.
Shuriken
Shurikenin erinomainen orgaaninen Google-näkyvyys on hyvä lähtökohta ulkomaankauppaan. Tärkeimmät globaalin myynnin esteet on selätetty5b), mutta vielä on parannettavaakin. Uskomme, että Shuriken on suomalaiselle kauppiaalle ylivoimaisesti tehokkain tapa myydä niin Suomeen kuin ulkomaillekin6).
Valuutat
Muut alustat
Useimmat alustat tukevat tärkeimpiä valuuttoja. Valuuttatuki saattaa vaatia oman moduulinsa tai määrittelyjä. Valuuttakursseja ylläpidetään manuaalisesti.
Shuriken
Valuuttatuki on automaattinen. Shurikenin hinnat näkyvät asiakkaille ko. maan oletusvaluutassa. Valuuttakurssit haetaan euroopan keskuspankista päivittäin. Valuuttahinnat näkyvät asiakkaalle kassalla asti, mutta lopullinen hinta veloitetaan euroissa.
Skaalautuvuus
Muut alustat
Lähes kaikki alustat skaalautuvat hyvin joidenkin kymmenien tai satojen tuhansien eurojen kaupankäyntiin. Kun tilauksia tulee enemmän, asiakas- ja / tai hallintapuoli alkaa hidastua. Palkkakulut kasvavat, koska työvaiheissa on manuaalisia tai optimoimattomia osia. Työkalujen toimintaa ei ole suunniteltu ison tilausmäärän käsittelyyn eikä monen henkilön samanaikaiseen työskentelyyn.
Shuriken
Nopeutensa ansiosta Shuriken skaalautuu suureenkin tilausmäärään7). Työkalut ovat pitkälle automatisoituja ja skaalautuvat isonkin porukan samanaikaiseen työskentelyyn.
Markkinointi
Perusasiat täytyy olla kunnossa, jotta ulkomaille kannattaa ylipäänsä markkinoida. Mikäli kielituki, toimitustavat, verotus tms. on hoidettu huonosti, mainonta on konversioon nähden liian kallista.
Muut alustat
Yllä mainittujen perusasioiden kuntoonlaitto on valtava ja kallis projekti. Lopputulos on valju kompromissi, jos resurssit eivät ole riittävät. Facebook- ja Google -mainonnan tuki on vaihtelevaa ja syötteiden puutteellinen lokalisointi rikkoo helposti mainonnan. Uutiskirjeiden lähetys vaatii maksullisen palvelun integrointia ja kieliversioiden sijaan saatetaan joutua tyytymään pelkkään englantiin.
Shuriken
Yllä mainitut perusasiat markkinoinnin aloittamiseksi ovat kunnossa. Alustassa on mm. kattavat ja laadukkaasti lokalisoidut Facebook- ja Google-syötteet ulkomaille markkinointia varten. Kauppa lähtee käyntiin globaalisti orgaanisestikin. Jos aloittaa maksullisen mainonnan ja kasvattaa mainosbudjettia vähitellen, ulkomaankauppaa voi saada nostettua merkittävästi pienelläkin työmäärällä. Järjestelmässä on sisäänrakennettu hyvä ja ilmainen uutiskirjetyökalu8).
Toimitus- ja maksutavat
Muut alustat
Toimitus- ja maksutavat vaihtelevia. Yleensä erinomainen tuki isolle määrälle vaihtoehtoja integraatioiden kautta, mutta kokonaisuuden toimivuudessa ja luotettavuudessa toivomisen varaa.
Shuriken
Kattavat toimitus-9) ja maksutavat10) ympäri maailman. Ei kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja, mutta kokonaisuus toimii luotettavasti ja tehokkaasti.
1) "Muilla alustoilla" tarkoitetaan suomalaisten eniten käyttämiä verkkokauppa-alustoja: WooCommerce, Vilkas, Shopify, Wix, MyCashFlow, PrestaShop ym. Yksinkertaisuuden vuoksi "muiden alustojen" kansainvälistymisen haasteita on käsitelty kokonaisuutena. Eri alustat selviytyvät kansainvälistymisen eri haasteista hyvin vaihtelevasti - yksi on parempi jollain osa-alueella ja toinen toisella.
2) Shurikenissa globaali kaupankänti on oletuksena päällä. Asiaa sivutaan aloitusvaiheessa, mutta kauppiaille tulee silti usein yllätyksenä, kun ulkomailta alkaa tipahdella tilauksia. Verkkokaupan nopeuden, laadukkaiden kielikäännösten ja optimointien vuoksi sivusto voi saada nopeasti näkyvyyttä eri maiden Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Isoinhin myynteihin voi päästä helposti käsiksi, kun annetaan vähän lisäpotkua markkinoinnilla.
3) EU:n ulkopuolinen alv-0 myynti voi olla iso myynnin lisääjä. Saat käytännössä veron verran hintakilpailuetua.
4) EU:n One Stop Shop on helppo tapa myydä koko EU-veroalueelle kohdemaan alv-prosentilla. One Stop Shop pienentää maksettavaa veroa ja lisää siten kilpailukykyä. Järjestelmästä saa helposti valmiin xml-tiedoston verottajalle ja raportit kirjanpitäjälle. Voit tehdä kirjanpidon myös Shurikenin omalla kirjanpito-ohjelmistolla.
5) EU-veroalueen yritykset voivat tilata alv-0 hinnoilla. Tilaaminen on helppoa - se vaatii vain vat-tunnuksen syöttämisen verkkokaupassa. Vat-tunnuksen voimassaolo varmistetaan automaattisesti. Tämä ominaisuus voi lisätä merkittävästi kauppiaan EU:n sisäistä b2b-kauppaa.
5a) Tiukassakin kilpailutilanteessa Shuriken-kauppiaat pystyvät keskittymään myyntiin ja markkinointiin. Tehokkaat työkalut mahdollistavat minimaaliset työntekijäkulut. Sen ansiosta alan muut kauppiaat saadaan putoamaan pois hintakilpailusta ja viivan alle jää hyvät lukemat. "Varuste.netin kasvun jatkuminen kansainvälisten markkinoiden vetämänä on vahva osoitus siitä kuinka suomalainenkin erikoiskauppa voi menestyä ulkomailla. ... Haastajien ryhmän parhaaseen kannattavuuteen ylsi kuitenkin Varuste.net, jonka kannattavuus oli 6,6%." [lähde: Ulkoilukauppa kasvaa kansainvälistymällä verkon kautta, Arhi Kivilahti, LinkedIn]
5b) Pahimmilla verkkokaupan esteillä tarkoitetaan tässä artikkelissa mainittuja pääkohtia.
6) Koska osakkaamme tekevät itsekin kauppaa Shuriken-alustalla, meille on tärkeää, että se oikeasti toimii globaalissa kaupankäynnissä. Tytäryhtiömme varuste.net -kaupan nettimyynnistä yli puolet lähetetään ulkomaille.
7) Varuste.net myi Black Fridayssa vuorokauden aikana yli 1 M € edestä tavaraa (keskiostoksen ollessa 170 €) ilman havaittavaa järjestelmän hidastumista. Vuorokauden aikana lähetettiin yli 1 000 tilausta. Työntekijä kerää ja lähettää itsenäisesti helposti yli 100 pakettia päivässä isossakin varastossa työskennellessään ilman keräys- tai toimitusvirheitä.
8) Ulkoisiakin uutispalveluja (Mailchimp, Klaviyo jne.) voi käyttää.
9) Olemme Postin yhteistyökumppani. Erikoishinnottelumme ansiosta melkein kaikki Shuriken-kauppiaat ottavat Postin-sopimuksen meidän kauttamme. Tarjoamme sopimusyhteistyötä vain Shuriken-kauppiaille. Eri kuljetusyhtiöitä yhdistelemällä, saat hyvät toimituskulut ympäri maailmaa. Toimituskulut eivät ole ulkomaankaupan este
10) Olemme Paytrailin yhteistyökumppani. Uudet Shuriken-järjestelmää käyttävät asiakkaamme pääsevät Paytrailin erityishinnoitellun sopimuksen piiriin. Lahjakortti on hyvä maksutapa myös ulkomaille, koska niiden ostaminen ja niillä maksaminen on joustavaa ja helppoa.
You might also be interested in
Toimituskulut eivät ole ulkomaankaupan este
Kun kokonaisuus on fiksusti mietitty, toimituskulut eivät ole ongelma ulkomaankauppaa tehdessä.
Hyvä sopimus
Meidän kauttamme saatte Postin erikoissopimuksen, jonka hinnat on halvempia kuin muilla markkinoilla olevilla toimijoilla. Tarjoamme tätä sopimusta vain Shuriken-kauppi...
Shurikenin kieliversiot
Uudessa Shuriken-kaupassa on oletuksena päällä 20 laadukasta käsin käännettyä kieliversiota.
Esim. Natural Movementilla on käytössä (muiden kielien ohella) japani vaikka kukaan yrityksessä ei osaa sanaakaan japania. Miten tämä on mahdollista?
Natiivitason kääntäjät
Shuriken ...